tisdag 30 mars 2021

Travronden

 Hej alla

Här en notis i Travronden:

Under söndagskvällen blev Olle Alséns stjärna M.T.Insider plötsligt dålig, så dålig att djursjukhus var enda alternativet.


Olle Alséns M.T.Insider skulle ha gjort årsdebut på torsdag. Så blir däremot inte fallet. Hästen är nämligen allvarligt sjuk - och naturligtvis därmed struken. Olle Alsén berättar mer.

– Hästen blev dålig i går kväll. Han har haft problem med magen och är buköppnad sedan tidigare, men det här var annan grad av smärta. Vi försökte motionera honom, vilket hjälpt, men den här gången märktes det hur fruktansvärt ont han hade. Jag kontaktade min veterinär och åkte dit med honom, veterinären som bara bor någon mil från mitt stall. Under vägen till veterinären lade han sig i transporten och var inte kontaktbar. Han fick lugnande och smärtstillande innan vi for vidare till Ultuna, säger Alsén.
Väl på Ultuna påbörjades undersökning av M.T.Insider.
– Till en början var de inte hundra på vad bekymret var, men så som jag förstått det, av allt veterinärspråk och latinska termer, så har tarmen som hakat upp sig vid ett ligament mellan mjälten och njuren. Personalen på Ultuna sade till mig när jag åkte därifrån att de skulle höra av sig om hästen blev sämre, allt annat var positivt. Så under dagen har telefonen inte ringt, utan det var inte förrän alldeles nyss som telefonen ringde, och de berättade att hästen inte blivit sämre, utan att läget var relativt stabilt, säger Alsén vid samtalet med Travronden strax innan klockan 17.
M.T.Insider är fortfarande låg, och lär stanna på sjukhuset ytterligare en tid.
– Jag är optimistiskt lagd, så självklart hoppas och tror jag att det här ska gå vägen. Man mår däremot dåligt själv när man vet om hur dåligt hästen mår. Han var genomsvettig alltså, det går inte att jämföra med någonting annat. De meddelade att han är väldigt låg nu när jag pratade med Ultuna, vilket säger mycket om hur ont han fortfarande har, för det här är normalt en spillevink. Jag lider med hästen. Det är trots allt så att han varit en stor del av mitt liv i tio år. Just nu är han en slagen hjälte, men jag hoppas innerligt att han löser den här uppgiften också, säger Alsén.
Elvaårige M.T.Insider har gjort 101 starter under karriären och tjänat nästan 1,7 miljoner kronor. 19 av livets starter har slutat med vinst, varav två har kommit på V75. Han ägs av Stall Charles Boko, vilket är ett större ägargäng på över hundra personer som följt med från Olle Alséns tid i Rikstravet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar